अहल्या के प्रश्न(हाइकू-रामायण)

राम-लखन,

ऋषि-अनुसरण,

घूमें वनन॥

कुटी निहार,

औ’ आश्रम विशाल।

क्यूँ सुनसान?

ऋषि उवाच-

ऋषिमहान,

थे ”गौतम’ सुनाम।

यहाँ निवास॥

पत्नी अहल्या,

तन्वंगी सी यौवना,

अतृप्त मना॥

प्रवेश किया,

इंद्र ने ऋषि भेष ।

देख अकेली॥

प्रणय जागा,

सब सम्मान भागा।

तृप्त-इंद्रिय।

गौतम लख,

देवेंद्र उड़ चला।

अहल्या सिला!!!

शोषित नारी,

क्रोध-शिकार भारी।

बलात ताड़ी॥

हो मुक्त अब,

देदो चरण-रज,

राघव प्यारे!

अहल्या कथन-

अच्छा राम हो?

नारी-पाप नाशक!

उद्धारक हो!

क्या पाप मेरा?

क्यों सिला सम किया?

पूछ तो ज़रा?

पुरुषोत्तम!

क्या हो मानवोत्तम?

बोलो हे राम!

मैं छली गयी,

पीड़ा से भरी गयी,

शापित भयी।

दुत्कार मिली,

तिरस्कारित हुई,

त्याजित हुई॥

वो भी पापी है,

क्या अभिशापित है?

ये न्याय तेरा?

क्या है मर्यादा?

नर-नारी क़ायदा?

है अंतर क्यों?

हे दीनबंधु!

दीनन रखवारे!

धींगों से हारे?

दण्ड मुझे क्यों?

सिल इंद्र नहीं क्यूँ?

हुआ खेद यूँ!

आभारी मैं हूँ,

शाप-मुक्त नारी हूँ,

क्या न्याय हुआ?

चुप क्यों राम?

दीनानाथ महान!

हे भगवान!

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10 Responses to “अहल्या के प्रश्न(हाइकू-रामायण)”

  1. Shriman Pande Says:

    Are we committing a mistake of making interpretation of SatYug (satya yug) norms with the thinking that only comes in Kaliyug? I mean, what if such doubt that Ahalya was partially treated (in spite of same treatment to Indra and Ahalya) simply did not come because the mindsets were different. As a trade-off, certain decisions or judgments could have been against men by today’s (Kaliyug’s) norms, but they were all right by the norms of Sat Yug!

    Let me explain more. Today, if we resist gay marriages, we’d be anti-individualism, because individualism is in our mindset. Everyone eschews the benefits of individualism that may be wrong for someone else. But what if in the norms of Sat Yug, individualism was inexistent. I mean, what if that value system was simply not there, because the minds were of different type.

    Finally, I come to what I want to propound. Ahalya was not treated differently than Indra. It’s is your Kaliyugan mindset that’s telling you this punishment or that punishment was more or less based on your thinking befitting the Kaliyug! Thanks.

    सतयुग में ही कलयुग की नींव भर गयी थी। बस यही मेरा उत्तर है। – प्रेमलता पांडे

  2. Shriman Pande Says:

    Is there any match for Ahalya’s patience in suspended animation?

  3. Sarvesh Kumar Tiwari Says:

    बहुत धन्यवाद प्रेमलताजी. अति रोचक अभियान है. बधाई.

    रामायण प्रसंगो के हर स्वरूप मे अनूठा रस है. नित नवीन. एक छोटा सा प्रयास देखें: http://bharatendu.com/2008/05/23/on-hindu-theatrics-bhavabhuti-and-rama-setu/

    क्षमाप्रार्थना के साथ एक नन्ही सी मित्रवत समालोचना और. इस कविता के भरपूर स्वादिष्ट परोसन मे “क़ायदा” एक अनचाहे कंकड की तरह दांतो मे अटकता है. शास्त्र मे भरतमुनि कहते हैं, भाषा मे शुद्ध शब्द हों, देशज भी हों, अपभ्रंश भी हों, पर ऐसे शब्द न हों जो कि पण्डितो की सभा मे लम्पट दिखाई दे. क्षमाकरे पर यह शब्द odd-man-out लगता है.

  4. प्रेमलता पांडे Says:

    तिवारीजी आभारी हूँ ज्ञानवर्धक टिप्पणी के लिए। वर्तनी शुद्ध कर दी है।
    इतने बड़े ग्रंथों के प्रसंग!!!
    फिर भी मैंने अपनी ओर से कुछ उदाहरण लिखे हैं।

    १.यह ठीक है गौतम ने इंद्र को भी विफल हो जाने का शप दिया था परंतु इंद्र ने बड़ी चतुराई से अपने को उससे मुक्त करवा लिया था- “तन्मां सुरवराः सर्वे सर्षिसङ्घाः सचारणाः। सुरकार्यकरं यूयं सफलं कर्तुमर्हथ॥”
    और “अग्नेस्तु वचनं श्रुत्वा पितृदेवाः समागताः। उत्पाट्य मेषवृषणौ सहस्त्राक्षे न्यवेशयन॥”
    परंतु अहल्या तो दीर्घकाल तक शापित रही।(श्लोक वाल्मीकी रामायण से हैं)
    उसने अपना स्वार्थ भी सिद्ध कर लिया और शाप मुक्त भी हो गया, जबकि अहल्या राम के आने तक शापित रही। क्यों?

    २. यह श्लोक अहल्या की स्थिति बताता है – “अथाब्रवीत सुरश्रेष्ठं कृतार्थेनान्त्रात्मना। क्रुतार्थास्मि सुरश्रेष्ठ गच्छ शीघ्रमितः प्रभो॥” (श्लोक वाल्मीकीय्रामायण से हैं)

    ३.वर्तनी शुद्ध कर दी है।

    ४. सभी पुराणों और वेदों मे कोई न कोई कथा किसी न किसी प्रसंग में मिलती है। ऋग्वेद में भी राम का उल्लेख है।

  5. Sarvesh Kumar Tiwari Says:

    1. “दण्ड मुझे क्यों?
    सिल इंद्र नहीं क्यूँ?
    हुआ खेद यूँ!”

    Just to put on record, devarAja indra also received a severe punishment from sage gautama. According to vAlmIki rAmAyaNa, before cursing ahalyA (which is the correct uchchAraNa and not “ahilyA” – see my note in the end) sage cursed indra to immediately become devoid of virility and manliness as he had displayed an unethical sexual conduct. That very moment, as sage vAlmIki narrates, indra became devoid of his testicles. The most detailed narration of this tale actually comes from padma purANa, which narrates even in more detail about sage gautama’s curse to indra. According to purANa-s, sage gautama’s curse to indra is behind why indra is known as sahasra-aksha (The Thousand Eyed one). He cursed his that since he delighted with Divine Ahalya in carnal pleasures, let a thousand carnal vaginas appear on your body’. Thousand vagina-s immediately came upon the Indra’s body, agitating him to no end. Indra pleads to him for mercy, then, the curse is amended saying ‘instead of vaginal apertures, let the apertures on your body look like eyes…’ thus Indra became sahasra-aksha.

    2. a second myth:
    पत्नी अहिल्या,
    तन्वंगी सी यौवना,
    अतृप्त मना॥

    “अतृप्त मना” part is purely imagination. (which is fine under ‘creative license’ of the poetess – I am just pointing out that there is no scriptural or traditional support for it, to put it on the record)

    According to vAlmIki, she recognized indra even when he arrived in disguise, when Indra (in disguise), proposed ahalyA for a union then and there. ahalyA recognized him, contemplating that this could not be her husband, as he never copulates at wrong times. (day times, as prohibited in scriptures). and so on.

    3. etymology of ahalyA: it comes from ‘hal’ meaning deformed. therefore means ‘A Perfectly Beautiful Lady’ (not-deformed-in-any-way)

    4. Finally, kumaarila bhatta, commented centuries back: “…it is said the Indra was the seducer of Ahalya. This does not imply that the God Indra committed such a crime, but Indra here means the Sun and Ahalya the night, from [the words] ahaH ‘the day’ and lil ‘the night’; and as the night is seduced and ruined by the sun of the morning, there is Indra called the paramour of Ahalya.”

  6. Shubhashish Pandey Says:

    दण्ड मुझे क्यों?
    सिल इंद्र नहीं क्यूँ?
    हुआ खेद यूँ!

    bahut he sunder

  7. Sarvesh Kumar Tiwari Says:

    क्या है मर्यादा?
    नर-नारी क़ायदा?
    है अंतर क्यों?

    can be:

    क्या है मर्यादा?
    नारी पर प्रभुता
    नर की क्यों?

  8. प्रेमलता पांडे Says:

    आभार!

  9. gyana Says:

    Excellent experiment! Wish you all the best.

  10. राजीव रंजन प्रसाद Says:

    इस अनूठे प्रयास को मेरी हार्दिक शुभकामनायें। बेहतरीन

    ***राजीव रंजन प्रसाद

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